مهتاب رضیئی، دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه آیکنا در سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بیان کرد: بحث جمعیت موضوعی است که کل جهان را در بر گرفته است و کشور عزیز ما ایران هم درگیر بحث جمعیت و پیری زود هنگام است. در سال ۱۴۰۰ قانون تحکیم خانواده و جوانی جمعیت مصوب و ابلاغ شد و در تمام وزارتخانهها ستادی با عنوان جوانی جمعیت راهاندازی شد.
وی با بیان اینکه حدود ۴ ماه است که در دولت چهاردهم منصوب شدم و در حوزه جوانی جمعیت و خانواده در وزارت ارشاد مشغول به فعالیت هستم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت فرهنگسازی و شفافسازی اذهان عمومی را دنبال میکند و موضوعاتی مانند ترویج و نظارت بر فعالیتها و محصولات فرهنگی را برعهده دارد.
رضیئی افزود: برای اینکه به مسئله فرزندآوری و فرزندپروری بپردازیم و جمعیت افزایش پیدا کند مولفههای بسیاری وجود دارد که بعضی از آنها در حیطه وظایف وزارتخانهای ما نیست. موضوع فرهنگسازی به حیطه وظیفه ما باز میگردد. چیزی که الان تغییر کرده است و سبب شده تا وارد سیاهچاله جمعیتی شویم تغییر سبک زندگی است. هژمونی زندگی مدرن بر سبک زندگی سنتی و فرهنگی ما سایه افکنده است. این موضوع باعث شده که فردیت گرایی که چاشنی مهم به سبک زندگی مدرن است مردم و اذهان آنها را به خود مشغول کند.
دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یک روزی موضوع ازدواج و مادری بین زنان و دختران کشور جزو اولویتهای اول و دوم بود اما اکنون با تغییر سبک زندگی و ارتباطات جهانی زنان سطح زندگی و جایگاه خود را با سایر زنان کشورهای جهان مقایسه میکنند و تغییر الگوها و تغییر اولویتها در ذهنشان ایجاد شده است. متاسفانه اگر با همین نرخ جمعیتی جلو برویم در ۱۰ سال آینده به پیرترین کشور منطقه تبدیل خواهیم شد و تمدن ۱۳ هزار ساله این کشور را تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. با این روند ممکن است که کشور ما در سال ۱۴۸۰ به ۳۵ میلیون نفر برسد.
وی ادامه داد: در این چند شبی که من در نمایشگاه حضور داشتم و نشستهای متعددی با مردم و دانشجویان داشتم متوجه شدم که زنگ خطر جوانی جمعیت و پیری جمعیت فقط بین مسئولین و سیاستگذاران به صدا در آمده است و مردم مشغول زندگی عادی خود هستند و اصلاً به مسئله جمعیت نمیپردازند. یکی از بزرگترین توفیقاتی که وزارت ارشاد میتواند داشته باشد این است این شفافسازی را برای مردم ایجاد کند و زنگ خطر را برای کنشگران مردمی به صدا در بیاورد و از مردم بخواهد که برای مردم شفافسازی کند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی یک سرمایه اجتماعی است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد گفت: ساخت پادکستها و انیمیشنهای کوتاهی در دستور کار ما وجود دارد تا بتوانیم در فضای مجازی از این طریق درباره موضوع جوانی جمعیت اطلاع رسانی کنیم و با تکرار این موضوع را پیش ببریم. چون در دهه ۷۰ با تکرار شعار «بچه کمتر، زندگی بهتر» توانستیم فرهنگسازی کنیم تا جایی که جامعه جهانی برای اینکه توانستیم جمعیت را کنترل کنیم به ما جایزه داد. با همین رویکرد و فرهنگسازی و تکرار میتوانیم دوباره جریانی رو رقم بزنیم که این در دستور کار ما قرار دارد.
رضیئی اضافه کرد: در کنار این شفافسازی چیزی که برای شخص بنده مهم است کیفیت زندگی است؛ اینکه ما زندگیای را رقم بزنیم و زناشویی اتفاق بیافتد و بچهای به دنیا بیاید ولی طول این زندگی طولانی نباشد، قدمت، عمق و کیفیت نداشته باشد باز هم ما را در آینده با آسیبهای مواجه خواهد کرد. این موضوع جزو موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد مهم است ولی موضوع قطعی نیست بیان کرد: ما با بیشمار خانوادههایی مواجه هستیم که دچار تک فرزندی هستند ولی تمکن مالی دارند. خانوادههایی را داریم که حیوانات خانگی دارند و ماهیانه میلیونها تومان برای آن خرج میکنند. طی پژوهشهایی که انجام شده ۱۰۰ گره ذهنی در موضوع فرزندآوری احصا شده است که حجم زیادی از این گرههای ذهنی را مسائل فرهنگی به خود اختصاص میدهند یعنی تغییر اولویتها و چشم و همچشمی از موضوعات مؤثر است. نگاه به بچه و فرزندآوری تغییر کرده است؛ یک روزی فرزندان مایه نشاط خانواده بودن و اکنون تبدیل به اسباب خانواده شده است که خانواده نمیتوانند با وجود آنها از زندگی لذت ببرند.
رضیئی افزود: اگر مسئله اقتصاد آنقدر بین ما پررنگ شده است به این دلیل است که نگاه ایمانی ما کم شده است. خداوند هیچ وقت خلف وعده نمیکند و هرگز دروغ نمیگوید. خداوند تضمین کرده است که اگر فرزندی به دنیا بیاید روزی آن را خواهد داد و حتی در قرآن گفته که ما روزی شماها را به واسطه فرزندانتان خواهیم داد. در دوره آخرالزمان، زمانی که همه چیز مه آلوده است و راستی و کژی مرزهای نزدیک به همی دارد تنها موضوعی که میتواند پناه و نجات دهنده باشد انس گرفتن با قرآن است؛ اگر ما در زندگی خود به چالش میخوریم به این علت است که مقداری از ایمان ما کم شده است وگرنه در بستر نمایشگاه قرآن کریم با خانوادههایی برخورد کردهام که ۸ یا ۹ فرزند دارند و آنها بسیار خانوادههای شادی هستند. وقتی درباره بحث اقتصاد از آنها پرسیدم که آیا در مضیقه نیستید همه آنها برای من قرآن خواندند. آنها معتقد بودند که بحث اقتصاد اولویت بسیار پایینی دارد.
دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: چیزی که در خانوادهها تغییر کرده است منظر و نوع نگاه ما است؛ اگر ما دچار فردیت گرایی، تجمل و مصرف گرایی شدهایم در گذشته چنین موضوعاتی وجود نداشت و همه چیز در جمع تعریف میشد و آدمها ساده زندگی میکردند از زمانی که ما پا به زندگی مدرن گذاشتیم تمام موضوعات اجتماعی ما تحتالشعاع قرار گرفت. برگشتن به آغوش قرآن و سنتها میتواند به ما کمک کند هرچند مسئله اقتصاد هم بسیار مهم است.
انتهای پیام